Częstym
problemem pojawiającym się w środowisku rekonstrukcyjnym jest nazewnictwo i
stosowanie stopów miedzi wykorzystywanych w przeszłości. W dużej mierze
przyczyną takiego stanu rzeczy jest przyjęte zwyczajowo w literaturze
archeologicznej stosowanie określenia „brąz” dla wszystkich rodzajów stopów
miedzi, nawet w momencie kiedy nie dysponujemy analizami składu chemicznego
pozwalającymi na taką identyfikację. Jak pokazują badania prowadzone we
współpracy archeologów z chemikami gama stopów stosowanych w okresie wczesnego
średniowiecza jest zdecydowanie szersza, a wbrew pozorom nad brązami przeważają
mosiądze. Niniejszy artykuł jest krótką próbą uporządkowania dostępnego stanu
wiedzy w tym zakresie.
Miedź w stanie stałym jest miękkim metalem koloru
rudobrązowego. Jest kowalna i ciągliwa, przez co nadaje się do prac
wymagających dużej plastyczności surowca, np. ciągnięcia drutu. Ze względu na
swoją miękkość jest rzadko wykorzystywana w postaci czystej. Jej inną
niepożądaną właściwością jest wysoka temperatura topnienia (1083°C). Ze względu
na te czynniki do produkcji odlewniczej jest wykorzystywana głównie w stopach z
cyną, cynkiem i ołowiem.
Tereny nadbałtyckie, były
zaopatrywane w miedź najprawdopodobniej przez wysoko rozwinięte ośrodki
hutnicze z okolic Nadrenii i Goslaru (Kóčka-Krenz 1983). Innym
prawdopodobnym źródłem pozyskiwania surowca mogły być kopalnie w szwedzkim
Falun, gdzie początek wydobycia datowany jest metodą C14 na późny
okres wikiński (Foote, Wilson 1975). Należy również brać pod uwagę bogate złoża
na terenach Kaukazu i Uralu oraz dorzecza Kamy i środkowej Wołgi (Rybakov
1948). Inne prawdopodobne źródła, choć cechujące się zdecydowanie mniejszym
wydobyciem, to Anglia i Irlandia (Clarke 1957).
Najpowszechniejszą
formą kwantyfikacji surowca były masywne, czworokątne w przekroju sztabki
noszące niekiedy ślady obkuwania. Przykłady tego typu zabytków znane są m.in. z
terenu Gotlandii (Oldeberg 1942). Zapewne podobną funkcję pełniły również tzw.
placki znane z Gotlandii czy też łotewskiego Doles Rauši (Svarāne 1996). Podsumowując, należy podkreślić, że miedź była
wykorzystywana stosunkowo rzadko, zwłaszcza do produkcji wyrobów wymagających
surowca zachowującego przez dłuższy czas swoją plastyczność. Innym
zastosowaniem było wykonywanie powłok miedzianych na przedmiotach żelaznych,
które oprócz walorów estetycznych zabezpieczały je też przed korozją.
Placek miedzi z łotewskiego Doles Rauši datowany na X-XII w. (Svarāne 1996) |
Wśród
stopów miedzi należy wyróżnić brązy, które są prawdopodobnie najstarszym
produkowanym na szerszą skalę ich rodzajem. Zazwyczaj składają się z miedzi (80 – 95%) i cyny (5 – 20%), chociaż występują również
brązy ołowiowe, w których stosunkowo kosztowna cyna zastępowana była tańszym i
łatwiej dostępnym ołowiem (Wesołowski 1966). Brązy charakteryzują się
zasadniczo mniejszą ciągliwością i kowalnością niż czysta miedź, są za to od
niej twardsze i bardziej odporne na naprężenia. Kolejną ważną cechą tej grupy
stopów jest niższa niż w przypadku miedzi temperatura topnienia, co umożliwia
wykorzystanie go w odlewnictwie. Właściwości mechaniczne brązów, ich kolor i
temperatura topnienia zależne są od proporcji użytych substratów. Do grupy
brązów należałoby zaliczyć także spiż zawierający dodatek cynku i najczęściej
również ołowiu (Goffer 2007).
Mosiądz został wynaleziony
najprawdopodobniej w już starożytnej Grecji, jednak dopiero Rzymianie zaczęli
stosować go na szerszą skalę. Główną trudność w jego produkcji stanowił brak
umiejętności pozyskiwania cynku w czystej, metalicznej postaci. Do produkcji
mosiądzu wykorzystywano rudę, najczęściej galmanu (ZnCO2). Podobnie
jak w przypadku brązów, określenie mosiądz dotyczy również całej grupy stopów,
w skład których wchodzą głównie miedź (60 – 85%) i cynk (15 – 40%). Mosiądz
jest twardszy i wytrzymalszy od czystej miedzi. Cechuje go także lepsza
kowalność i ciągliwość. Ponadto jest on zdecydowanie łatwiejszy w obróbce niż
brąz, wolniej stygnie i zazwyczaj posiada lepszą lejność, co czyni go niezwykle
użytecznym w produkcji biżuterii (Söderberg 1999; Goffer 2007).
Oprócz
substratów bazowych w stopach miedzi stosuje się różnego rodzaju domieszki
wpływające na ich właściwości. Częstym dodatkiem tego typu jest ołów stosowany
w celu zwiększenia lejności i skrawalności, przez co jest chętnie stosowany w
stopach odlewniczych. Jego użycie obniża jednak wytrzymałość odlewanych
przedmiotów. Innym dodatkiem, który przyczynia się do poprawy lejności, jest
krzem. Z kolei dodatek żelaza rozdrabnia strukturę krystaliczną stopu, przez co
korzystnie wpływa na jego właściwości mechaniczne. Nie wszystkie dodatki
stopowe polepszają właściwości stopów. Do pierwiastków szkodliwych należy
zaliczyć antymon, arsen, bizmut, kadm, magnez, fosfor, siarkę i tellur
(Wesołowski 1966).
W okresie wczesnego
średniowiecza najpowszechniejszą formą, w jakiej handlowano stopami miedzi,
były sztabki w postaci pręta, najczęściej o półokrągłym przekroju. W czasie
wykopalisk w Haithabu odkryto depozyt 25 jednakowych sztabek mosiężnych
pochodzących najprawdopodobniej z Nadrenii. Był to wysokiej jakości mosiądz o
zawartości cynku w granicach 19 – 22% (Elsner 2004, Roesdal Wilson 1992). Z
terenu Europy znane są też liczne przykłady form do odlewania takich sztabek
(Coatsworth, Pinder 2002; Ohlhaver 1939).
Depozyt 25 mosiężnych sztabek z Haithabu (Elsner 2004) |
Na
podstawie analiz przeprowadzonych na początku zeszłego stulecia zostały
wyróżnione trzy kategorie stopów bezpośrednio wiązane ze strefami pochodzenia:
skandynawski – mosiądz ze śladową ilością cyny,
permsko-syberyjski z dużym dodatkiem cyny oraz południowo-wschodnio-ruski
z pośrednią zawartością cyny (Arne 1914). J. Strobin przy okazji opracowania
materiałów z Truso zwrócił uwagę na istotny dodatek ołowiu, w stopach
proweniencji skandynawskiej dochodzący nawet do 10% (1996). Ponadto na
podstawie przeprowadzonych analiz wyróżnił trzy grupy stopów: mosiądze
zawierające do 13% cynku, mosiądze z 4 – 6% dodatkiem ołowiu oraz silnie
zróżnicowaną grupę zawierającą stopy wieloskładnikowe ze stosunkowo dużą
zawartością żelaza. Do pierwszej grupy zaliczył ozdoby pochodzenia nadreńskiego
i zachodnioskandynawskiego, sztabki surowca oraz druty. Uzyskane przez siebie
wyniki analiz porównał z wynikami badań Arnego (1914). Na tej podstawie
pierwsza grupa stopów została określona jako typowa dla warsztatów
zachodnioeuropejskich. Kolejna grupa miała podobny skład chemiczny, zawierała
jednak dodatkowo niewielką ilość ołowiu. Ostatnia kategoria wyróżniona na
podstawie porównania z analizami przeprowadzonymi przez Bezzenbergera (1904)
jest typowa dla stref peryferyjnych, gdzie – jak się wydaje – złom odgrywał rolę
głównego źródła surowca (Strobin 1996).
Podsumowując – należy zwrócić uwagę
na fakt, stopy miedzi były głównym surowcem do produkcji biżuterii, a także
półproduktów w postaci drutu czy blachy. Były one również stosowane do
tworzenia powłok na przedmiotach żelaznych. Nie można też wykluczyć, że
trafiały nad Bałtyk za pośrednictwem kupców z innych ośrodków handlowych, np.
Ribe lub Haithabu, które leżały przy żeglugowym szlaku wiodącym z Nadrenii nad
Bałtyk. Odnaleziona w Truso forma odlewnicza oraz pasujące do niej sztabki poświadczają
lokalną produkcję sztabek. Niewykluczone, że sztabki zakwalifikowane do
trzeciej grupy o silnie wymieszanym składzie surowcowym również były wytwarzane
w lokalnym warsztacie z pozostałego złomu i były przeznaczane – w zależności od
sytuacji ekonomicznej – na wyroby gorszej jakości lub w niewielkiej ilości (20
– 30%) dodawane do stopu pełnowartościowego. Potwierdzenie tej tezy mogą
stanowić badania Andersa Söderberga (2002, Gustafson, Söderberg 2005)
poruszającego problematykę tzw. czystych warsztatów, w których zbierano nawet
najmniejsze odpady do ponownego wykorzystania. Podobnie sytuacja wygląda w
warsztacie metalurgicznym znanym z Birki (Jakobsson 1996). Analizy stopów
miedzi z dużych ośrodków na terenie Łotwy również wykazały współwystępowanie
przedmiotów wykonanych z surowca wysokiej jakości z gorszymi jakościowo, bo
wieloskładnikowymi (Daiga 1962). Ciekawe informacje, jednak pochodzące z okresu
pełnego średniowiecza, można znaleźć w prawie miast północnoniemieckich, gdzie
złotnicy nieszanujący surowca (tj. którzy nie zbierali nawet najdrobniejszych
odpadów) byli traktowani w podobny sposób jak złodzieje (Drechser 1983). W
świetle niniejszych faktów wiązanie tego typu stopów wyłącznie ze strefami
peryferyjnymi (Strobin 1996), gdzie problemem było pozyskanie dobrego
jakościowo surowca, wydaje się nie do końca słuszne.
Arne T. J.
1914 La Suéde et l'Orient. Etudes archéologiques sur les relations de
la Suéde et l'Orient
pendant l'Age des Vikings, Archives d'Etudes Orientales, t. 8, Uppsala , s. 4-198
Bezzenberger A.
1904 Analysen Vorgeschichtlicher Bronzen Ostpreussen, Königsberg
Clarke J. G.
D.
1957 Europa
przedhistoryczna, Warszawa
Coatsworth E., Pinder M.
2002 The art of the Anglo-Saxon Goldsmith: Fine metalwork in Anglo-Saxon
England, its practice and practitioners, Anglo-Saxon Studies, t. 2, Woodbridge,
s. 21-293
Daiga J.
1962 Krāsaino metālu ėīmiskais sastāvs Latvijā 6-13. gs.,
„AE”, t. 4, s. 47-65
Drescher H.
1983 Metallhandwerk
des 8.-11. Jh. in Haithabu aufgrund der Werkstattabfälle, [w:] Archäologische
und philologische Beiträge. Das Handwerk in vor- und frühgeschichtlicher Zeit, t
2. red. H. Jankhun , Göttingen
Elsner H.
2004 Haithabu: Schaufenster
einer frühen Stadt, Neumünster
Foote P.G., Wilson D.M.
1975 Wikingowie,
Warszawa
Goffer Z.
2007 Archaeological Chemistry, New Jersey
Gustafsson, Ny B. Söderberg,
A.
2005 The
tidy metalworkers of Fröjel, “Viking
Heritage Magazine” 3/2005, Visby
Jakobsson,
T. 1996
1996
Bronsgjutarverkstädema pä Birka – en kort presentation. Iike-järnmelnllei:
malm/yndigheler och metallurgi. Föredrag från symposium fom fernkonloret den 16
mars
Kóčka-Krenz H.
1983 Złotnictwo skandynawskie
IX-XI wieku, Poznań
Oldeberg A.
1942 Metallteknik under förhistorisk tid, t.1, Lund
1943 Metallteknik under förhistorisk tid, t.2, Lund
Ohlaver H.
1939 Der germanische Schmied und sein Werkzeug, Leipzig
Roesdahl
E., Wilson D. M. (red.)
1992 From Viking to Crusader: The Scandinavians and Europe 800-1200 – the
catalogue of exhibition, Uddevalla
Rybakov B. D.
1948 Riemiesło drevniej Rusi, Moskva
Strobin J.
1996 Zagadnienia
wytwórczości metaloplastycznej i jubilerskiej na podstawie zabytków metali
kolorowych i szlachetnych oraz kamieni półszlachetnych, niepublikowany
tekst artykułu do tomu „Truso – wczesnośredniowieczny ośrodek portowo-handlowy
w strefie Bałtyku”, Elbląg
Svarāne D.
1996
Krāsainā metāla darinājumu izejmateri Latvijā, „AE“ t. 18, s.
104-110
Söderberg A.
1999 Blowing new life in old technology – Viking Age
bronze casting „Viking Heritage Newsletter”, 1/1999, Visby, s. 27 - 49
2002 Metalliska
spår efter gjuteriverksamhet: en skiss till en arkeologisk fältmetod, “Journal
of Swedish Antiquarian Research”,
t. 97, s. 255-265
Wesołowski K.
1966, Metaloznawstwo,
t. 3, Warszawa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz